Abinoinnin asiantuntija

Yhteyshenkilölle

(tutustu toimitusehtoihimme, jotka löytyvät sivun alalaidasta)

Abiverkkaritilauksen tekeminen on yhteyshenkilölle luottamuksellinen tehtävä, jonka onnistunut läpivienti vaatii sekä huolellista suunnittelua että tehokasta tiedotuskykyä meidän ja abien välillä. Olemme laatineet nämä ohjeet yhteyshenkilöä varten, jotta tilauksen läpiviennistä muodostuisi mahdollisimman vaivaton ja mukava kokemus. Muistamme tilauksen yhteyshenkilöä vaivannäöstä!

Ennen tilausta

Tutustukaa vaatemalleihin ja hinnoitteluumme. Hintamme voitte tarkistaa pyytämällä meiltä tarjouksen tai voitte kurkata ne esitteemme mukana tulevasta hinnastosta. Mikäli suinkin pystymme, niin tulemme mielellään koululle kasvotusten esittelemään mallistoamme ja kertomaan tilauksen läpiviennin kannalta oleellisia asioita. Soittamalla toimistollemme saa myös tehokkaasti asioita selvitettyä.  Mielekkäiden vaatevaihtoehtojen löydyttyä kannattaa vaatteista pyytää sovitussarjat meiltä sovitettaviksi/tutustuttaviksi. Vaatteiden cm mittataulukot voidaan lähettää myös sähköpostilla mutta sovitus on usein parempi tapa varmistaa oikea koko. Mikäli koulunne on suuri, niin voimme aikataulujemme salliessa järjestää koulullanne erityisen sovitustapahtuman sille varatussa tilassa (esim. luokka tai oppilaskunnan huone). Sovitustapahtumaan tulee mukanamme usein vähän penkkarimakeisia, peilejä, musiikkia ja valmiit tilauslistat värikarttoineen.

Meidän puolelta abiverkkaritilaus vie useimmiten 2-4 viikkoa tilauksesta. Hieman ennen tilausta teidän kannattaa tarkistaa haluttujen vaatteiden ja värien saatavuus asiakaspalvelustamme. Saamme siten teille jo tässä vaiheessa arvion toimitusajasta selville. Mikäli tilauksessa on useita eri värisiä vaatteita, kannattaa varautua hieman pidempään toimitusaikaan. Harvinaisempia värejä meidän täytyy usein tankata varastoomme valmistajilta.

Koulullanne kannattaa kierrättää tilauslistojamme, johon tilaajat voivat täyttää oman tilauksensa. Tilauslistan kätevässä Excel -muodossa voit pyytää meiltä sähköpostitse. Itse tulostettavan version saat PDF:nä tästä. Yhteyshenkilö kokoaa tilauksen tuotteet (=tilauslistan tiedot) yhteen yhdeksi meille lähetettäväksi tilaukseksi. Tilauksen meille voi tehdä sivuillamme olevalla tilauslomakkeella tai vapaamuotoisena sähköpostina. Kerro viestissä vaatteiden mallit, määrät, kokojakauma ja värillisyys. Tilaukseenne liittyvät painatukset tulee lähettää erillisellä sähköpostiviestillä. Painatusten toteutuksesta ohjeistus alempana.

Tilauksenne saatuamme kokoamme sen tiedot pikimmiten tilausvahvistukseksi. Tarkistakaa tilausvahvistuksen tiedot huolellisesti. Erityistä huomiota kannattaa kiinnittää vaatteiden määriin, kokoihin ja väreihin. Vertaile näitä tietoja omiin merkintöihisi ja pyydä vaikka kavereitasi vielä tarkistamaan että kaikki tilausvahvistuksessa olevat tiedot ovat oikein. Huomauttakaa meille mahdollisista virheistä/muutoksista tilausvahvistukseen kahden vuorokauden sisällä sen vastaanottamisesta. Mikäli huomautusta ei tehdä, oletamme vahvistuksen tulleen tarkistetuksi ja etenemme tilauksen kanssa sen mukaisesti.

Painatukset

Painatusmateriaalin voi toimittaa meille joko tietokonetiedostona tai paperisena versiona. Tiedostoina meille käyvät useimmat kuvatiedostot, tekstitiedostot ja PDF:t. Mainitse viestissä mihin kohtaan vaatteessa mikäkin painatus tulee, millä värillä painatus olisi tarkoitus tehdä ja onko teillä kokotoiveita. Kokotoive voi olla suunnittainen ”isolla keskelle selkään” tai täsmällinen ”haluamme kuvan 15 cm leveänä ja 28cm korkeana selkään”.

Paperille tehdyt piirustukset skannaamme ja käsittelemme painokuntoon. Tästä syystä paperipiirrokset tulisi olla tehtynä puhtaalle valkoiselle paperille (ei ruutupaperi) ja mielellään tussityönä.

Olemme vuosien varrella toteuttaneet tuhansia painatuksia, joten painatuksista sopimiseen saattaa riittää myös pelkkä painatuksen kuvaus tyyliin ”haluamme sivuiltannekin löytyvän CanABIs kuvan rintapieleen sopusuhtaisessa koossa ja kuvan alle koulumme nimen ja vuosiluvun”.

Painatusten teettäminen meillä on turvallista, sillä saatte meiltä aina mallinnuskuvan sähköpostitse ennen painotöiden aloitusta. Mallinnuskuvassa painatuksenne on mallinnettu vaatteeseen ja kuvan lähettämisen jälkeen painatussuunnitelmiin voidaan vielä hyvin tehdä muutoksia/korjauksia. Painatukset aloitetaan vasta kun olemme saaneet hyväksyntänne mallinnukselle sähköpostilla.

Tilauksen maksaminen

Tilauksen maksaminen meille onnistuu kahdella vaihtoehtoisella tavalla. A) Perinteisellä tavalla, jossa yhteyshenkiö(t) keräävät rahat oppilaskunnan tilille tai omalle tililleen, josta tilaus on sitten kätevä maksaa meille kokonaisuudessaan. B) Jokaiselle oma lasku Habituralta. Tässä B-vaihtoehdossa jokainen tilaaja saa oman laskunsa ja Habitura kerää siten rahat kultakin oppilaalta. Vaihtoehto on yhteyshenkilön kannalta vaivattomampi mutta tässä vaihtoehdossa toimitusaika on aina pidempi. B-vaihtoehdossa Habitura lisää tilauksen hintaan laskutuslisän, jolla katetaan rahojen keräämiskulut (useimmin +3-5 eur/hlö). Yksilöllisestä laskutuksesta sovitaan aina tapauskohtaisesti erikseen.  Yksilölliseen laskutukseen liittyy myös erityisehtoja, jotka on mainittu aivan tämän sivun alalaidassa.

Lähtökohtaisesti oletamme tilauksen maksamisen tapahtuvan A-vaihtoehdon perinteisellä tavalla. Yli 500 euroa arvoltaan olevat tilaukset laskutetaan asiakkaalta kahdessa osassa. 40% tilauksen loppusummasta erääntyy maksettavaksi noin viikko tilauksen tekemisen jälkeen ja loput 60% paria päivää ennen toimistusta. Painotyöt pääsemme aloittamaan kun olette suorittaneet ensimmäisen laskumme. Laskut lähetämme sähköpostilla. Rahat tilauksen maksamista varten kannattaa kerätä tilaajilta kuitenkin yhdellä kertaa. Tämä 40%/60% laskutuskäytäntö nopeuttaa tilauksen valmistumista, sillä aloitamme painatukset heti kun 40% tilauksesta on meille maksettu (Mikäli teiltä jäisi tilauksesta puuttumaan parin oppilaan maksut, niin saatte useimmiten pari viikkoa lisää aikaa kerätä ne ennen kuin loppuosa erääntyy maksettavaksi). Ensimmäisen maksuerän (40%) suoritettuanne tilaus on kuitenkin sitova, eikä siihen voida tehdä muutoksia. Maksuaikatauluissa voidaan sopia  teille parhaiten sopivat eräpäivät, eli tilaus voidaan maksaa ja toimittaa pidemmälläkin maksuajalla.

Vaatteiden toimitus

Vaatteet toimitetaan erikseen ja ennalta sovitusti joko suoraa koulullenne tai paikkakuntanne Postin/Matkahuollon toimipisteeseen noudettavaksi. Tarkistakaa toimituksen sisältö heti vastaanottamisen jälkeen, ennen kuin jaatte ne abeillenne. Toimituksen tulee vastata tilausvahvistuksessa mainittua kokonaisuutta. Ilmoittakaa meille mahdollisista virheistä/puutteista mahdollisimman pian, viimeistään 7 vuorokauden sisällä vaatteiden vastaanottamisesta. Tämän jälkeen onkin sitten aika nauttia abivuodesta paikkakunnan cooleimmat abivaatteet päällä 🙂

Toimitusehtomme

Tilaus tulee maksaa kokonaisuudessaan ennen toimitusta.

Meille lähetetty tilaus on sitova 2 vrk kuluessa siitä kun olemme sähköpostitse lähettäneet teille tilausvahvistuksen. Tilausvahvistuksessa on siis kahden vuorokauden huomautusaika.

Toimitusaikamme on normaalisti 2-4 viikkoa tilauksesta edellyttäen, että tilaus maksetaan meille sovitussa aikataulussa. Tiettyjen tuotteiden osalta toimitus saattaa kestää pidempään, joten aikataulu kannattaa varmistaa meiltä ennen tilauksen tekemistä. Toimitusaika-arvio kirjataan tilausvahvistukseen. Mikäli toimituksemme viivästyy meistä riippuvista syistä yli 60 vrk arviostamme on asiakas oikeutettu tilauksen kuluttomaan peruutukseen tai halutessaan -30% alennukseen. Peruutusoikeus ja alennus koskee niitä tuotteita, joita ei voitu toimittaa 60 vrk sisällä toimitusaika-arviosta.

Reklamaatioaikamme on 7 vrk toimituksen saapumisesta. Eli mikäli toimituksessa on puutteita, tuotevirheitä tms. huomautettavaa, niin ilmoitattehan niistä mahdollisimman pian, viimeistään 7 vrk kuluessa tilauksen saapumisesta. Valitettavasti emme voi ottaa vastaan myöhemmin tulleita reklamaatioita. Virheet/puutteet korvaamme ensisijaisesti uusilla virheettömillä tuotteilla.

Väärän kokoisena tilattu vaate ei ole virhe vaatteessa. Kannattaa siten varmistaa vaatteiden koot ennen tilaamista esim. järjestämällä sovitus koululla.

Vaatteiden todelliset värisävyt saattavat poiketa esitteessämme tai nettisivuillamme esitellyistä kuvista ja sävykartoista, johtuen painoteknisistä syistä tai eri monitoreista (Epätarkimpia ovat paperille tulostetut kuvat). Useimmiten eroavaisuudet ovat kuitenkin pieniä.

Vaatteissa voi olla +/- 2,5cm kokoheitto pituudessa ja leveydessä valmistajien ilmoittamiin standardeihin nähden.

Oletamme että meille tehty painatustilaus ei loukkaa mahdollisia tekijänoikeuksia. Asiakas on vastuussa meille lähettämästään painatusmateriaalista.

Yksilöllisesti laskutettavien tilausten erityisehdot (maksuvaihtoehto B):

Tilauksen hinta edellyttää aina tiettyä minimitilausmäärää. Minimitilausmäärä perustuu arvioon ja määritellään koulun yhteysoppilaan kanssa.

Yllä olevasta johtuen tilauksesta tulee Habituralle sitova vasta minimitilausmäärän täytyttyä, eli kun tarpeeksi moni oppilas on suorittanut laskunsa. Asiakkaan puolesta tilauksesta tulee sitova maksun suorittamisen jälkeen. Mikäli minimitilausmäärä ei täyttyisi laskujen eräpäivien + 3 pankkipäivää jälkeen, sovitaan yhteyshenkilön kanssa jatkomenettelystä, joka voi olla joko:

A) Odottelemme että minimitilausmäärä täyttyy, jolloin myös tilaus päästään toimittamaan myöhemmin

B) Kaikkien tilaajien tilauksen peruutus

Koko tilauksen peruuntuessa Habitura palauttaa tulleet suorituksen ensisijaisesti koulun oppilaskunnan tilille tai vaihtoehtoisesti yhteyshenkilön henkilökohtaiselle tilille, yhdellä suorituksella. Oppilaskunta/yhteyshenkilö on siten tästä eteenpäin vastuussa rahojen palautuksista eteenpäin alkuperäisille maksajille.

(Olemme toistaiseksi osanneet arvioida minimitilausmäärärajat niin realistisiksi, ettei tilauksen peruutuksia ole tarvinnut tehdä kertaakaan)

Copyright © 2018 Habitura